Dag 4 : Wasilla - Talkeetna - Denali SP - Healy

woensdag 10 juli 2019


Het ontbijt was een beetje uitgelopen. Aan de babbel geraakt met de Duitse Greta. Ze heeft zowat de hele wereld rondgereisd. Samen met haar Amerikaanse man zijn ze 20 jaar geleden hier komen wonen. Ze begrijpt mijn ding met Alaska helemaal. We halen er zelfs nog een extra kop koffie bij.

Later dan voorzien vertrek ik, maar ik heb toch geen speciale plannen voor vandaag.
Uiteraard eerst tanken en een broodje halen om deze middag ergens op te eten.

Er zijn nogal wat wegenwerken onderweg. Bijkomend ook nog een hele verhuis van brandweerwagens. De brand in de buurt van Talkeetna is onder controle en nu gaan ze elders helpen.

Ik word steeds vrolijk als ik in Talkeetna ben. Er hangt zo'n gezellig sfeertje.


Nagley's Store, thuis van wijlen de kat Mr Stubbs die ooit burgemeester was hier.


Ik bezoek er het Historical Society Museum. Het ligt in een oud schoolgebouw en doet ook dienst als visitor center. Er zijn 3 hoofdonderwerpen: geschiedenis van het stadje, bergbeklimmen en Denali.


Een leuke fotostop is Wal-Mike's, langs de Park Highway in Trapper Creek.
Vintage-giftshop-junkyard. Ik houd van deze plekken.


Het plan was om bij Denali View South te lunchen in Denali State Park. Maar door het late vertrek en de wegenwerken begin ik nu toch al wel een serieus hongertje te hebben. Ideaal tijdverdrijf tijdens het wachten bij weeral een roadwork, muziekje en chips.


Jammer genoeg hangt er nog veel rook dus de Alaska Range is bijna niet te zien.
Bij Denali Viewpoint South geeft dat dan dit zicht.


Er loopt een pad naar een 2de uitzichtpunt. Vanaf daar zie je normaal ook gletsjers die van de berg naar beneden komen. Ze zijn maar heel lichtjes te zien.
Ik raak er aan de babbel met Steve en Laurie uit Toronto. Ze gaan op cruise en hebben voor het vertrek nog 2 dagen vrij. Ze zijn niet echt voorbereid en zijn blij met mijn tips. Echt fijne mensen, lijkt alsof we elkaar al jaren kennen.


Ik lunch hier toch maar want het is al bijna 15u.

De volgende halte is het Alaska Veterans Memorial.
Hier komt een klein stukje van de hoge bergen piepen maar het is heel wazig. Denali zien zal niet voor vandaag zijn.




Ik doe ook nog het derde viewpoint dat in het Denali State Park ligt, Denali Viewpoint North.
Verrassing, ik ben net uitgestapt en Steve en Laurie komen ook aan. Ze halen er koffie bij en we zitten zeker een half uur te babbelen in het zonnetje.


Daarna ga ik hen niet meer tegenkomen. Zij rijden terug naar Anchorage en ik naar het noorden.

Ik doe een fotostop bij de brug over Hurricane Gulch. (niet voor mensen met hoogtevrees)


Ook hier is het zicht op de bergen erg wazig.


Fotostop bij Broadpass

Nenana River (canyon)

De rook wordt dikker hier. Wel nog geen vuurgeur. Door de rook kleurt de zon oranje (en ik bedoel echt zoals een appelsien).


Ik ga eerst inchecken bij mijn hotel in Healy. De lobby is in een oude treinwagon.


Even opfrissen en dan naar 49th State Brewing Company. Zoals de naam al verraadt, ze brouwen hun eigen bieren maar je kan er (naar het schijnt) ook lekker eten.
Leuke bonus: buiten hebben ze een replica staan van de bus uit het boek en de film Into the Wild.
Het is zo druk hier dat ze me aanraden om aan de bar te gaan zitten. Daar kan ik ook eten en dan moet ik niet wachten (wachttijd 45').


Conclusie: heerlijk bier en buitenaards lekkere Halibut Fish & Chips.
De barkeeper komt een praatje slaan over Belgisch bier.
Voor ik vertrek bezoek ik nog 'de bus'. Ik weet dat het maar een replica is maar toch doet het me wat.
Een Duitse gast die daar rondliep speelde stilletjes de filmmuziek af op zijn gsm.

Deze avond pak ik de nodige spullen voor de komende dagen in een kleine tas. Morgen vertrek ik naar midden in Denali National Park voor 3 nachten.
Ik heb er geen flauw benul van hoe het daar met eventuele wifi gesteld is.
Als het mogelijk is, zal ik (proberen) om elke dag verslag uit te brengen.


Afgelegde km: 372
Het weer: 20-22° - zon/wolken en veel rook
Hotel: Denali Park Hotel



Geen opmerkingen:

Een reactie posten