Dag 8 : Kantishna - Denali NP - Fairbanks

zondag 14 juli 2019


Het wordt een lange dag vandaag.
Opstaan om 5u, koffertje pakken, ontbijt en vertrek met de bus naar de ingang van het park om 6u.

En het is een behoorlijk frisse ochtend, zo'n 10 °C. Licht bewolkt dus ik hoop om Denali nog eens te zien. Ik beloof dat ik jullie wel niet weer zal overladen met een hele reeks foto's van deze berg.

Bij Wonder Lake zie je waterdamp boven het meer. Het water is warmer dan de lucht, geeft een 'wonderlijk' zicht.


Er zwemt een 'loon' (een duikervogel) en de bever komt nog even piepen.


Het was maar een korte stop want mijn favoriete berg laat zich niet zien. We rijden verder.
Vlak naast de weg liggen er 2 kariboes te rusten. Mannetjes, dat is duidelijk te zien aan hun gewei.



De bergen van de Alaska Range worden steeds beter zichtbaar. Zou Denali dan toch ...


Wanneer we bij Eielson Visitor Center aankomen is er dit zicht.
Enkel rond Denali en zijn buren hangen dunne wolken.


Ik ga even naar het toilet, vul mijn drinkbus bij en ga terug naar het uitzichtpunt. En dan ...
Ik meen tussen de wolken de top van Denali te zien maar ik ben niet zeker. Ik snel terug naar de bus en vraag het aan Mikey, onze chauffeur.
Hij draait zich om en inderdaad, de beide toppen zijn zichtbaar. De rest van de berg ligt nog verborgen maar je kan duidelijk de toppen zien.


En het zicht wordt steeds beter. De wolken trekken stilaan weg en er is meer berg te zien.



We kunnen niet lang blijven hier want de bus moet op tijd bij de parkingang zijn. De meeste mensen op de bus vandaag moeten de trein halen.

Waar we bij het binnenkomen een mama beer met jong zagen, lopen vandaag een mama kariboe met haar jong. Dit zie je niet vaak omdat ze meestal bij de kudde blijven.
Wist-je-datje: kariboes van dezelfde kudde krijgen hun jongen allemaal binnen een tijdspanne van 4 à 5 dagen. Dan is er een overaanbod van jonge dieren. Roofdieren kunnen maar een maximum aantal vangen dus de andere jongen zijn veilig.


Bij Stoney Creek kunnen we nog een laatste keer een duidelijk zicht op Denali hebben.
Daarna zijn er nog enkele zichten maar daar zie je maar een stukje van de berg.


Gezocht en gevonden, de kudde kariboes. Het zijn bijna allemaal vrouwtjes met jongen.


Net voor onze volgende stop, zien we naast ons een golden eagle. Hij is aan het jagen en maakt wat rondjes. Leuk want dat is gemakkelijk om foto's te maken.


Bij Toklat doen we een langere stop.
We kunnen koffie of thee krijgen. Erg welkom want het is nog steeds niet warm.


Op de heenrit was hier geen zicht maar nu gelukkig wel, Polychrome Pass.
De zon staat verkeerd maar je hoort me niet klagen. Ik ben al lang blij dat we van de rook verlost zijn.


We zien nog grondeekhoorns en hazen (snowshoe hare) maar die zijn zo snel dat je ze niet op de foto krijgt. Heel in de verte zien we ook nog een grizzly. Die besluit om te gaan rusten tussen de struiken en verdwijnt snel uit ons zicht.

Dit is een zicht op de Teklanika River, waar we onze laatste stop hebben.


Net voor we de parkingang bereiken, zien we nog een Mr Moose. (eland)


Ik word netjes gedropt bij de Denali Cabins waar de auto mooi op me gewacht heeft.

Voor ik aan de verdere rit begin, tijd voor lunch. Het wordt een rendierhotdog van Denali Doghouse.
Ik tank ook nog de auto vol.

Onderweg doe ik enkele fotostops.
Deze is al bijna bij Fairbanks, het blinkende is de Tanana River, één van de grote rivieren van Alaska.


Om iets na 15u ben ik in Fairbanks. Ik besluit om eerst in te checken in het hotel en mijn was te doen. Ik heb namelijk overmorgen mijn wandelgerief terug nodig.

Daarna trek ik naar Pioneer Park.
Het top-item hier is de SS Nenana, een raderboot. Ze heeft wel dringend nood aan een likje verf als je het mij vraagt. Dit soort boten werd hier vroeger gebruikt om over de grote rivieren te varen want ze liggen niet zo diep in het water. De rivieren zijn hier erg breed maar niet zo diep.


Het park biedt veel mogelijkheden: winkeltjes, speeltuin voor de kinderen, gold panning, treinritje.
Ik breng een kort bezoek aan Pioneer Air Museum (vliegtuigmuseum).


Vorig jaar viel onze auto wat klein uit in een rij van geparkeerde auto's maar dit jaar val ik helemaal niet op. De mijne is de eerste van links.


Naast Pioneer Park ligt de Alaska Salmon Bake.
Tijd om te eten dus.
Geen restaurant maar het is in openlucht en all you can eat. Zalm, 'beer battered' kabeljauw (in deeg gerold) of vlees.
Ik ga voluit voor beide visgerechten.


Als je je eten hebt, ga je ergens aan een tafeltje zitten. Je schuift gewoon bij andere mensen aan.
Met Amerikanen geeft dit altijd een hoop gebabbel.


Er is ook een dessertbuffet maar dat laat ik aan me voorbijgaan. Ik wil niet weten hoeveel calorieën en kleurstoffen in de gebakjes zitten.



Ik trek naar 'downtown' Fairbanks.
Het is maar een klein stadje dus ik vind centrum een betere naam.

Ik besluit om een wandelingetje te doen van het Morris Thompson Cultural & visitor center naar Golden Heart park en terug. Je wandelt dan langs de Chena River.

Begin is naast het visitor center, bij de Antler Arch.


Golden Heart Park met First Family standbeeld/fontein.


Zicht op de Chena River en 'downtown' Fairbanks



Een aangename, korte wandeling (2 km).
Het oude visitor center was ondergebracht in een cabin. Die werd behouden en staat vlak voor het nieuwe.


Als afsluiting van de dag rijd ik naar Creamer's Field Migratory Waterfowl Refuge.
Rondom deze oude melkboerderij kan je veel vogels spotten. Er zijn verschillende wandelingen door het vijvergebied en het bos maar die ga ik nu niet doen.



Ik kom voor de kraanvogels die hier de zomer doorbrengen.
Het is even zoeken maar ik vind ze toch. Ver weg van alle paden. Ik zie veel volwassen dieren maar ook heel veel jongen die in het gras liggen.


Einde van een lange dag, het is 21u30' wanneer ik terug bij het hotel ben.


Afgelegde km: 380 (waarvan 160 met de bus)
Het weer: ochtend 10 °C - avond 25 °C
Hotel: Best Western Chena River Lodge



4 opmerkingen:

  1. Heel leuk om je reis te volgen. Volgend jaar willen wij Alaska bezoeken.
    Prachtige foto’s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (ik kon geen reacties plaatsen met mijn ipad)
      Fijn dat je meeleest.
      Je zal zeker geen spijt krijgen van een reis naar Alaska.

      Verwijderen
  2. Vind het leuk om je blog te lezen, wij gaan volgend jaar met de camper dus ben volop bezig met inspiratie en tips.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat je het net zo leuk als ik gaat vinden in Alaska.
      Met een camper heb ik geen ervaring maar als je andere vragen hebt, laat maar iets weten.

      Verwijderen