Dag 1 : Brussel - Reykjavik - Anchorage

zondag 7 juli 2019

Klaar voor mijn eerste langere solo reis. Ook dit jaar vlieg ik weer met Icelandair. De vlucht vertrekt namiddag dus ik kan het rustig aandoen.

Dit jaar maak ik geen gebruik van de holiday parking in Zaventem want ik word gebracht door Annabel en Maxime. Thanks lieverds !

Ondanks de rit in de Ronde van Frankrijk geraken we vlot op de luchthaven.
Nieuw dit jaar bij Icelandair is dat er ook al hier naar je documenten voor de USA gekeken wordt. Volgens de man (die daar een speciale opleiding voor gehad heeft) is een ESTA voor Alaska niet nodig. Ik ben vrij zeker van wel. Ik zoek dit later thuis wel uit.

Inchecken duurt 45 min! Bij security het nodige gepiep voor schoenen en riem die ik eerst niet mocht uitdoen van de beambte.



Ik kies voor een groentesoep want de komende weken zal het minder gezond eten zijn. Voor onderweg koop ik nog broodjes.



Ons vliegtuig is weer de Hekla Aurora (noorderlicht in het IJslands). Met dat vliegtuig heb ik al vaker gevlogen. Alleen staat ie nu ongelukkig geparkeerd en moet ik door een klein gaatje een foto maken.


Nog voor vertrek probeerde ik een link naar deze blog op Facebook te plaatsen maar die werd er door hen weer afgegooid wegens spam ??! Gevolg ook nog snel mijn wachtwoord moeten wijzigen.
Maar goed, alles gelukt voor boarding start. Vertrek Brussel 14u.
(een goed oog vindt in het midden het Atomium)


Rustige vlucht naar IJsland. Filmkeuze wordt Devil wears Prada.
Het lijkt mooi weer te zijn in IJsland. We vliegen over een ijsveld.
Tja, IJsland staat al langer op de bucketlist.


In IJsland krijg ik een extra controle door de TSA. (ook nieuw)
Tablet, smartphone en laptop moeten aangezet worden en ze doen een test op chemicaliën. Positief. Euh watte ? De TSA'er is nogal nors en wilt mijn EPI-pen open doen om te kijken wat dat is. Ik word lichtjes boos en zeg hem dat het voor mij levensnoodzakelijk kan zijn om de EPI-pen bij te hebben bij een allergische aanval en dat die absoluut NIET geopend mag worden. Volgens hem mag ik dat niet meenemen. Dit klopt niet want op hun eigen site staat dat het wel toegelaten is om dit in je handbagage te hebben. Ik zeg dat ik een printscreen van hun pagina heb op mijn telefoon, maar ja daar mag ik niet aankomen. Er komt een supervisor bij. Deze is iets vriendelijker. EPI-pen is geen probleem. Wel een hoop vragen en een 2de test. Negatief! Nu is het wel in orde. Ik mag verder.


We vertrekken met 15' vertraging naar Anchorage maar door de rugwind vliegen we 25' minuten sneller dan normaal. Iets voor het voorziene uur landing in Anchorage.

Ik heb geprobeerd om 2 films te kijken. Captain America en Rebel without a cause. Gelukkig had ik ze al ooit gezien. Door het enorme slaapgebrek van vorige week, heb ik bijna de hele tijd geslapen.

Tussendoor nog prachtig zicht op Groenland gehad met zijn ijsvelden en gletsjers. Lijkt me ook nog ooit een bestemming voor mij.



Net voor aankomst in Anchorage vlogen we langs de Alaska Range. De hoge toppen staken door de wolken heen. Een ervan is Denali, alleen kan ik zo niet zeggen dewelke. En één van de 'mighty rivers' die door Alaska stromen.


Door Immigrations op 10'. Een supervriendelijke TSA'er (een hele verademing na zijn collega in IJsland). Dan naar de bagage. Eureka! Mijn beide koffers zijn er !

Op naar de autoverhuurder Hertz (is wel een redelijk stukje wandelen). Heerlijk door het zonnetje. Het is rond de 30° en zonnig, heel wat anders dan bij mijn vorige bezoeken.
(ik huurde overigens bij Hertz maar via Happy Tours die super goede tarieven hebben)
Bij Hertz hebben ze een probleem, de auto die voor mij was gereserveerd is in een aanrijding betrokken geweest deze ochtend. Ik krijg dus een zilveren Ford Explorer mee met 7! zitplaatsen. Wellicht geen plaatsgebrek de volgende weken.

Ik ga eerst naar het hotel want ik wil mijn dikke wandelschoenen omwisselen voor sandalen.

Voor avondeten ga ik naar IHOP, heerlijke swedish crêpes met lingonberry confituur.


Laatste stop voor vandaag is de Walmart voor een eerste bevoorrading. Winkelen kan hier laat, meestal tot 22u en vaak zelfs tot 24u.

Doordat ik lang geslapen heb tijdens de vlucht ben ik nu niet zo moe. Ik herorganiseer mijn bagage zodat ik elke dag maar 1 koffer mee naar binnen moet nemen.
Ik ga nog even een luchtje happen buiten. De zon gaat hier maar even onder waardoor het niet helemaal donker wordt.
Deze foto is genomen om 0u43'


Tijd voor bed nu.

(het lukt niet om foto's te uploaden - ik post het bericht dan even zonder foto's, hopelijk krijg ik dat later gefikst)
EDIT: Foto's inmiddels bijgeplaatst.



Afgelegde km: 10
Het weer: 29° C - zonnig
Hotel: Best Western Golden Lion Hotel - Anchorage


2 opmerkingen:

  1. Een mooie reis toegewenst Ingrid! Gaan zeker je blog volledig volgen en lezen. Ijsland moet je zeker ooit eens bezoeken. Wij zijn eindelijk dit jaar in maart er geraakt. Als je naar onze reiswebsite tj2travel gaat, kan je daar zeker tips uithalen. Ps wij waren in 2015 op hetzelfde moment in Alaska, maar helaas elkaar nooit tegengekomen. Groetjes Jessica en Tom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. IJsland staat hoog op mijn verlanglijstje. Wanneer de plannen concreter worden, zal ik er zeker jullie reisverslag bijhalen.

      Verwijderen