Dag 11 : Wrangell St Elias NP (Kennecott) (glacier hike)

woensdag 17 juli 2019

**ik zet maar enkele foto's in deze post door het trage internet, eenmaal in Valdez zal ik wat extra foto's toevoegen aan dit verslag**

Edit 19 juli : foto's toegevoegd

Stralende zon deze ochtend, wel een beetje fris 9 °C.
Ik haal mijn lunchpakket op bij het ontbijt. Rugzak klaarmaken en dan ben ik klaar voor een hele dag op de gletsjer door te brengen.

Omdat een gletsjer ook wel gevaarlijk kan zijn, heb ik een geleide gletsjertocht van een volledige dag geboekt bij St Elias Alpine Guides.
Afspraak is om 9u in hun kantoortje net tegenover de lodge.

We zijn met 5 en onze gids is Ty.
Eerst worden er crampons gepast, niet dadelijk mijn favoriete schoeisel maar wel handig op ijs. Daarna vertrekken we richting Root Glacier. Het is ongeveer 3.2 km tot bij de gletsjer.


Prachtig weer en dus ook prachtige uitzichten


Het plantje met de pluizige bloemen noemen ze 'einstein hair'


Voor we aan de tocht beginnen nemen we een kleine snack pauze. En klaarmaken natuurlijk. Crampons aan, handschoenen (verplicht want als je valt, kan je je lelijk snijden aan het ijs), zonnebril, zonnecrème, ...


Een gletsjer verbergt wat speciale dingen.
Hier is een riviertje dat over de gletsjer meandert naar de zijkant.



Er zijn meerdere watervalletjes op de gletsjer.
Met wat klauterwerk kunnen we tot vlak bij deze komen.


De Root Glacier ontstaat onderaan de Stairway Icefall. Het ijs beweegt langzaam vooruit en schuurt stenen en gruis los van de bergen. Zo komt het dat deze gletsjer in het midden 1 morene heeft.


Er zijn verschillende soorten meertjes/poelen te vinden.
Deze is poel met gletsjergruis, en ziet een beetje bruin.


Maar er zijn ook azuurblauwe poelen.
Vind ik persoonlijk mooier maar de anderen hebben meer spiegeleffect.
De eerste is een kleine dus die kon ik van bovenaf fotograferen. Je ziet dat die helemaal de diepte in gaat. De meeste blue pools zijn wel niet zo diep.




Vanop de gletsjer kan je het bunkhouse van de Erie Mine hoog op de berg zien liggen.
Bij elke mijn werd zo'n bunkhouse gebouwd. De mijnwerkers konden hierin slapen. Nu was het vaak veel te koud in deze gebouwen en bleven de mijnwerkers liever in de mijnschacht overnachten waar het warmer was.
Op de tweede foto heb ik een groene pijl gezet om een idee te geven hoe hoog en ontoegankelijk die mijnen gelegen waren.
(als je op de foto's klikt openen ze groter)


'Cool' om te zien zijn de moulins (of op zijn Amerikaans uitgesproken mulan, lijkt meer op een Disney personage volgens mij). Dit zijn plaatsen waar een riviertje zich een weg naar onder door het ijs heeft geboord (al draaiend, zoals een molen)
Dit is een erg grote dus we mogen één voor één tot aan de rand gaan waar de gids ons bij onze rugzak vasthoudt zodat we er niet invallen ! Helemaal buiten mijn comfortzone en ik moet als eerste gaan.



We lunchen midden op de gletsjer. Boven op de gletsjer staat een koude wind dus ik doe mijn regenjas terug aan.
Op de terugweg zien we nog meer moulins en poelen.

Ice Ice Baby



Nog een laatste zicht op de volledige Stairway Icefall, één van de grootste ter wereld. Daarna verdwijnt die voor een deel achter de berg.


En helemaal aan het einde van de trip wordt er gezwommen. Twee jongens uit Anchorage, onze gids en 3 van een andere groep nemen één voor één een duik in de blauwe poel.
Het is erin duiken en onmiddellijk weer eruit, het water is ijskoud.



Afstand op de gletsjer: een kleine 10 km
Eenmaal van de gletsjer af beginnen we aan de terugweg. De koude wind is weg en we lopen in het zonnetje. Jas uit, vest uit. Gewoon in t-shirt naar Kennecott terug waar het 23 °C is volgens de thermometer bij de lodge.

Overal in Alaska staat deze bloem te bloeien, fireweed.
Het is ook een soort weerman. Bij deze bloem gaan eerst de onderste bloemen bloeien en dan telkens nieuwe bloemen naar boven toe. Als het bovenste bloemetje opengaat, komt de winter er 6 weken later aan.


Na het avondeten zet ik me nog even buiten om te genieten van het avondzonnetje.




Afgelegde km: 0
Het weer: ochtend 9 °C zonnig - gletsjer: 14 °C - stadje 23 °C
Hotel: Kennicott Glacier Lodge



Geen opmerkingen:

Een reactie posten