Dag 9 : Fairbanks - North Pole - Copper Center

maandag 15 juli 2019


Er liggen iets meer dan 415 km tussen Fairbanks en Copper Center, eindbestemming van de dag.
Het zal doorbijten worden maar ik heb verschillende stops ingepland.

Eerst wil ik nog graag naar het Fountainhead Antique Auto Museum. Iets na 10u ben ik daar. Door onvoorziene omstandigheden is het gesloten vandaag. Jammer.

Dan maar op visite bij Santa Claus. Die woont zoals iedereen wel weet op de noordpool, dus dat is het stadje North Pole in Alaska.
Het is hier het hele jaar door Kerstmis. Voelt wat raar aan bij 24 °C.
Santa Claus House


Saint Nick himself is er niet vandaag. Hij rust.
Gelukkig is de kerstversiering er wel en kan ik wat souvenirs inslaan.


Ook de rest van het stadje North Pole staat in het teken van sneeuw en Kerstmis.



Ik schrijf er al mijn postkaarten en drop ze bij het postkantoor.
Het is al middag dus ik ga in North Pole eten.

Iets na 13u zit ik terug in de auto.
Fotostop bij de Tanana River. In de verte zie je de rookpluimen van nieuwe bosbranden. Het is ook goed te ruiken. Hopelijk krijgen ze het snel onder controle.


En dan is er de Alaska Pipeline. Dit is het eerste zicht erop. Ze hebben hier zelfs een brug speciaal voor de pijplijn naast die voor het verkeer gebouwd.
De pijplijn is 1287 km lang en gaat van Prudhoe Bay naar Valdez.


Tijd voor een langere stop. Ideale plek daarvoor is Big Delta State Historical Park waar Rika's Roadhouse ligt. Ontstaan in 1904 als handelspost en veerdienst.



Gratis stenen werpen, wel met regels



Vergane glorie

In Delta Junction ligt het einde van de Alaska Highway.
Hier ligt ook een visitor center.


De prachtige uitzichten volgen elkaar snel op. Bergen aan beide zijden van de weg. De Wrangell Mountains en de Alaska Range.
(ja, van achter het stuur gefotografeerd, wel telkens met niemand achter me en heel trage snelheid of zelfs stilstaand, er is bijna geen verkeer)




De pijpleiding zie je niet altijd, soms zit die onder de grond en soms ligt ze gewoon verstopt.
Vaak kan je ook nergens stoppen om een foto te nemen. Op deze plek is wel een viewpoint.


Niet veel verder lopen een mama eland met haar jong langs de weg.


Allé vooruit, nog een viewpoint.


In het midden van de foto zie je de Black Rapids Glacier.


De Wrangell Mountains komen korter bij.


Het heeft wat geregend en de temperatuur zakte naar 15 °C.
Regen + zon = regenbogen. Er waren meerdere regenbogen te zien, jammer dat er geen mogelijkheid om te stoppen was.


Rainbow Ridge
Ik maak er een langere pauze van. Het is zo mooi en rustig hier.
Even de benen strekken en dan verder.



Bij Isabel Pass kijk je recht op de Gulkana Glacier. Er staat ook een gedenksteen voor
Mr Richardson. Deze generaal drong er bij Congress op aan om wegen aan te leggen in Alaska. Het was toen 1903 en nu heeft hij zijn eigen weg, de Richardson Highway.


Ik nader Glennallen en heel in de verte laten Mt Sanford en Mt Drum zich zien.
Hopelijk blijven ze nog even zichtbaar.
In Glennallen ga ik eten bij Ernesto (ik weet niet als er in Copper Center nog iets open gaat zijn) en tank ik de auto nog eens vol.


De wolken winnen het van de bergen. Wanneer ik bij het uitzichtpunt aankom, zijn ze niet meer te zien. Er staan ook redelijk wat bomen en struiken die het zicht (als het er is) belemmeren. Het is al laat en het visitor center van Wrangell St Elias National Park is gesloten.


Door de stops en het regelmatige roadwork is het al 20u voorbij wanneer ik bij mijn bedje voor vandaag aankom in Copper Center, de B&B Sawing Logzz.
De eerste indruk is goed en de uitbaatster is supervriendelijk.
Ik zal niet lang hier zijn. Morgenochtend om 6u ben ik alweer op pad.
Maar eerst een welverdiende nachtrust.


Afgelegde km: 425
Het weer: 24 °C en zonnig naar fris, 15 °C en regen en terug zonnig 20 °C met veel wind
Hotel: B&B Sawing Logzz



Geen opmerkingen:

Een reactie posten