Dag 16 : Valdez - Anchorage

maandag 22 juli 2019


Zwaar bewolkt wanneer ik opsta. Dan had ik gisteren toch geluk voor de boottocht.
Er staat een lange rijdag op het programma vandaag, helemaal terug naar Anchorage.

In hetzelfde vijvertje als toen ik aankwam, zie ik weer de trompetzwaan en er vliegt nog een bald eagle voorbij.

In 1927 was er een meteoorinslag op een berg aan het begin van Keystone Canyon. Sindsdien heeft de berg een soort litteken. Het is onmogelijk om een fatsoenlijke foto te nemen door de wolken maar dit is de berg, Meteorite Mountain.
(ik kwam dit te weten in mijn praatje met de dame van het museum Remembering Old Valdez)


Uiteraard zijn er de mooie watervallen in de canyon maar je kan ook nog sporen zien van tunnels die gemaakt werden voordat de weg er was, om vanuit de stad Valdez de goudmijnen in Yukon te kunnen bereiken.


Bij Thompson Pass zit ik weer in de wolken. Maar zoals opa altijd zegt, achter de wolken schijnt de zon. Klopt helemaal. Genieten van de wolken die over de bergen proberen te kruipen.



Aha, roadwork ! Ik wist dat het er was maar deze keer moeten we 20' wachten.
Ideaal momentje om wat foto's te maken en de foto's van gisteren die op mijn iPad staan te sorteren.


Zicht op Worthington Glacier


Het is en blijft een mooie weg.
Al plagen ze ons nog een keer met 20' wachten bij roadwork en nog enkele kleine oponthoudjes.

Iets voorbij de Edgerton Highway, hetzelfde punt als waar ik vorige week was, zijn de Wrangell Mountains weer goed te zien. Niet zoals vorige week maar ik ben toch superblij met het zicht.



Tijd voor een bezoekje aan het visitor center van Wrangell St Elias National Park.
Het ligt niet echt in het park want dit begint aan de andere kant van de rivier. Dit is wel de best toegankelijke plaats voor de meeste mensen.

Er loopt een tentoonstelling Rivers of Life, van gletsjer tot rivier en welke impact het op flora en fauna heeft.


Je hebt er normaal gezien ook zicht op de Wrangell Mountains maar die zitten weer verscholen in de wolken en de rook. Volgens de rangers gaan ze voorlopig niets doen aan de bosbrand. De brand is ontstaan door een blikseminslag (de dag voor ik het park vorige week verliet)

In een ander gebouw wordt aandacht geschonken aan de Athna cultuur. Tussen de berkenbomen ligt oa een nagebouwde opslagplaats voor voedingswaren (normaal wel hoger van de grond gelegen want deze hoogte houdt natuurlijk geen beer buiten)


Voor ik verder ga, eet ik nog eerst. Picknick tussen de berkenbomen.

Ik ben terug in Glennallen. En zowaar een koersverandering. In plaats van naar het noorden, gaat het nu westwaarts.
Vanaf hier volg ik de Glenn Highway tot in Anchorage.
Er vliegt een golden eagle maar ik kan nergens stoppen.

Dit is ook al zo'n weg met duizend-en-één prachtige panorama's. Zelfs vandaag met de rookhinder.
De bergen zijn in een soort waas gehuld. Wel jammer dat de besneeuwde bergtoppen niet te zien zijn.
Ook het wit van de gletsjers die van deze bergen naar beneden komen is moeilijk om te fotograferen.




Bij één stopplaats zou je roofvogels kunnen zien. Vorige keer zagen we er hier maar ik speur alles af en zie er geen.



Wat verderop is de Nelchina Glacier te zien.


Bij helder weer zijn deze uitzichten indrukwekkender maar zo met de rook heeft het ook wel iets.


Sheep Mountain.
Op een aanpalende berg zien we met de telescoop enkele dall sheep, maar zelfs dan zijn ze heel klein. Ze zitten gewoon te hoog en te ver weg.


Vlak langs de weg zie ik deze mevrouw eland met een kalfje dat ze achter zich verborgen houdt.


De prachtige views blijven elkaar opvolgen.
Dit is de Matanuska Glacier.



Waar de gletsjer eindigt, begint een rivier. Hier de Matanuska River.


Vanaf hier kronkelt de weg via 100-den bochtjes tot bij Palmer.
En dat is iets waar ik niet zo goed tegen kan. Dus ziekjes. Ik maak dan maar verschillende stops en geraak er toch voorbij.

Na Palmer nog een klein stukje en dan is Anchorage in zicht.
Ik ga eerst eten bij IHOP en dan naar het hotel.
Aangezien ze voor de volgende dagen minder goed weer voorspellen, profiteer ik er vandaag nog van om enkele views te fotograferen.

Dit is Earthquake Park vanwaar je een zicht hebt op de skyline van Anchorage.
Zoals je ziet is er maar een beetje hoogbouw. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de vele aardbevingen die hier jaarlijks plaatsvinden.



Daarna een stop in het centrum van de stad.
Hieronder is het stadhuis en het Anchorage visitor center.




En natuurlijk, mijn favoriete mural ! De Whaling Wall van Wyland.




Afgelegde km: 498
Het weer: 10° bewolkt ochtend - 25° zonnig middag - 21° zonnig avond
Hotel: Best Western Golden Lion



Geen opmerkingen:

Een reactie posten