Dag 10 : Copper Center - Chitina - Kennecott

dinsdag 16 juli 2019


Ik sta op om 5u15' en het is 9 °C maar ... helder blauwe hemel.
In de B&B is het self service ontbijt in mijn eigen keukentje. Handig, en zo kan ik ondertussen nog wat inpakken. Weer een kleine koffer klaargemaakt want ik vlieg vandaag naar McCarthy/Kennecott, diep in Wrangell St. Elias National Park, het grootste nationaal park van de USA. Om 6u45' vertrek ik naar Chitina 'Airport', een rit van 1u.
Al goed dat ik een behoorlijke marge heb genomen want het begint al dadelijk met roadwork. Ik verlies er een kwartier.

Het is bijna niet te geloven maar ALLE Wrangell Mountains zijn te zien. Van links naar rechts Mt Drum, Mt Sanford, Mt Wrangell (net naast de foto Mt Blackburn)


Na de afslag naar Chitina rijd je recht naar de bergen toe.
Ook de eekhoorns zijn wakker, meer dan eens in de remmen moeten gaan want ze vinden het precies leuk om midden op de straat te gaan zitten als er een auto aankomt.


Na de afslag naar de airstrip heb ik een schitterend zicht op Mt Wrangell, een nog actieve vulkaan van 4317 m hoog.


Parking bij Chitina Airport


Gate/parking, zoals je ziet, geen airport maar een airstrip, ook de landingsbaan is gravel.
Even voor 9u komen er 2 vliegtuigjes aangevlogen van Wrangell Mountain Air.
Ze komen al van McCarthy.
Passagiers en bagage eruit, security check (wat niet meer inhoudt dan je naam aanduiden op de lijst), onze bagage en wijzelf in de vliegtuigjes.
Mooi op tijd om 9u05' vertrekken we voor een vlucht van zo'n 30 minuten


Het is een absoluut schitterende dag om van Chitina naar McCarthy te vliegen.
Zo helder weer, zo'n verre zichten. Prachtig.
Hier een zicht op Mt Blackburn, een uitgedoofde vulkaan van 4996 m hoogte. Waar de gletsjer die van de berg naar beneden komt, begint een rivier.


Net voor aankomst vliegen we over de Kennicott Glacier. Ook deze gletsjer komt van Mt Blackburn.


Vlak ernaast ligt de Root Glacier. Deze komt van een ijsveld naar beneden.
Het is een vrij stabiele gletsjer want hij wordt tegengehouden door de Kennicott Glacier die hem de weg verspert.

Zicht op Kennecott Mill Town. Er waren hier tot in 1938 5 kopermijnen en één verwerkingsunit.
(De gletsjer en de rivier zijn Kennicott maar door een schrijffout bij de oprichting van de mijn werden deze en het stadje Kennecott genoemd.)


Zicht op de airstrip bij McCarthy.


Bij aankomst staat het busje van het hotel al te wachten om een koppel en mijzelf naar de lodge in Kennecott te brengen. Ik krijg er een kamer met gletsjerzicht.

Het is nog vroeg dus ik besluit het stadje te bezoeken.
Eerste halte, visitor center. Ik regel ook mijn gletsjertour voor morgen bij St Elias Alpine Guides.


Kennicott Glacier Lodge


Kennecott Mill Town, de 14 verdiepingen hoge verwerkingsunit.


Sommige gebouwen worden herbouwd, anderen laten ze onaangeroerd en zijn dus bouwvallig.
De met sneeuw bedekte berg is Mt Blackburn, de Kennicott Glacier is het grijze op de foto naast het rode gebouw. De gletsjer is bedekt met puin.



Lunch with a view

Namiddag neem ik het busje naar McCarthy.
Ik ga er even dag zeggen bij Chris en Neil van het Ma Johnson Hotel.
Het was gezellig bijbabbelen.


Nog wat foto's uit McCarthy.




Op weg terug naar de lodge begint het te regenen. Over de radio horen we dat iedereen er heel blij mee is. Het heeft al bijna 2 weken niet geregend hier.
De bui is stevig maar duurt niet lang.


Het avondeten is voor alle gasten van de lodge hetzelfde menu. Je kan ook niet kiezen waar je gaat zitten. Alle tafels worden volledig gevuld.
Ik ben een gelukzakske vandaag. Er staat zalm op het menu.
Na het eten staat de zon al weer te blinken.

Ik maak een klein wandelingetje en zie de zon achter een bergkam verdwijnen. Mooi fotomoment.



Daarna probeer ik enkele foto's te uploaden voor de blog. De wifi is redelijk slecht hier (en dat is nog mild uitgedrukt).
Het heeft tot deze avond geduurd voordat alle foto's geplaatst werden.
Ik zal zien hoe het lukt de volgende dagen om een verslagje te posten.


Afgelegde km: 84 (en daarna vlucht naar McCarthy)
Het weer: ochtend 9 °C - namiddag 19 °C - zonnig
Hotel: Kennicott Glacier Lodge



Geen opmerkingen:

Een reactie posten