Dag 7 : Denali NP (Kantishna)

zaterdag 13 juli 2019

Eén van mijn grootste wensen is om Denali te zien. Maar 30% van de mensen die dit park bezoeken krijgen de berg te zien.

Ik check de webcam en de berg is te zien !
Snel zet ik mijn naam op de lijst voor de shuttlebus van 10u. Ondertussen duimen dat de berg niet weer verdwijnt.

Iets na 10u is dit het zicht vanaf de stopplaats van het busje.
Veel ooh's en aah's! Ik ben duidelijk niet de enige die hierop zat te wachten.



Kleine toelichting. De zon staat niet op een ideale plaats. We kunnen de berg heel goed zien maar op de foto zonder aanpassingen is Denali moeilijk te zien. Dus de meeste foto's zijn donkerder getrokken zodat de berg wel zichtbaar is. Nadeel is dan wel dat de bomen te donker zijn.


Deze berg is 6.194 m hoog. Denali betekent 'de grote' in de taal van de Native Americans.
En groot is ie. Ik wist dat wel maar wanneer je hem daar dan helemaal boven alles ziet oprijzen, geloof je bijna je ogen niet.


Ik ga naar de top van Blueberry Hill voor een beter zicht op de bergkam waarin Denali ligt.
Er komen wat wolken aanzetten dus ik haast me.


Ik kan hem nog fotograferen met maar enkele wolken ervoor. Ook de andere bergen van de Alaska Range zijn heel goed te zien.



Niet veel later zijn er meer wolken is de berg veel moeilijker te zien.
Ik ben blij dat ik me gehaast heb om tot boven te komen want wanneer de anderen aankomen, is het mooiste zicht weg.

Op de terugweg neem ik wel tijd om andere foto's te maken.
Ik postte gisteren ook al een foto vanaf deze plek, met zon ziet het er dus zo uit:



Nog een laatste foto maar nu zijn er meer wolken dan berg te zien.


Het busje brengt ons weer naar de lodge. Tijd om te lunchen.
Na het eten wandel ik nog langs de Moose Creek, dat klaterende riviertje geeft zoveel rust.



Normaal gezien ging ik namiddag de cabin van Fanny Quigley bezoeken. In 1906 kwam ze naar hier om goud te zoeken. Ze bleeft er tot aan haar dood in 1944.
Ik ga dit niet doen maar neem nog eens de shuttle naar Wonder Lake want ik wil graag naar Reflection Pond.
De berg is nog wel te zien maar minder als deze voormiddag.
Dit is het zicht bij de stopplaats bij Wonder Lake.


Onze chauffeur is eigenlijk even enthousiast als wij en hij brengt ons naar Reflection Pond (wat normaal niet mag maar 1 mevrouw is slecht te been dus dan mag het wel).
Dat scheelt want het is normaal gezien bijna 3 km heen en dan ook nog terug.

De berg heeft weer een hoop wolken rond zich verzamelt.
In Reflection Pond is er veel reflectie ... maar niet van Denali. Er komen nu wel erg dikke wolken aanzetten.
Ook deze foto's zijn donkerder dan normaal getrokken om toch die delen die zichtbaar zijn met het blote oog te kunnen laten zien.



Voor de duidelijkheid: de berg is zo breed dat hij onderstaande foto vult.



Terug bij Wonder Lake doe ik het laatste stukje naar de ophaalplaats te voet. Daar moeten we ook nog de mensen meenemen die zijn gaan vissen.
Ik zoek goed in het vijvertje maar de bever geeft niet thuis.



Van de muggen heb ik eigenlijk niet zoveel last. Mijn bugspray doet prima zijn werk. Al moet ik niet zoveel op me spuiten. Gewoon langs/bij de andere toeristen lopen is vaak al voldoende bescherming want die spuiten zulke grote hoeveelheden.

In de verte was het al aan het donderen maar tegen dat we met het busje bij de lodge zijn, is het onweer hevig losgebarsten. Bakken water en een soms oorverdovend gebulder want veel echo door de omliggende bergen.

Vandaag hebben ze de naam op de lodge aangebracht. Primeur foto dus.



Na het avondeten spreek ik af met Jeff en Laurie in de bar. We drinken nog samen iets want ik vertrek morgen en zij blijven nog.


Blijkt dat we samen in Valdez zijn ! Snel alle gegevens uitgewisseld en afgesproken om samen te gaan eten volgende vrijdag avond.

Nu tijd voor bed want morgen vertrekt de bus al om 6u richting parkuitgang.



Afgelegde km: 0
Het weer: 21-23 °C, vm zonnig, nm zon en wolken en daarna onweer
Hotel: Denali Backcountry Lodge



2 opmerkingen:

  1. Gelukkig is de berg tevoorschijn gekomen! Mooi zo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (ik kon geen reacties plaatsen met mijn ipad)
      Ja Jessica, ik ben er superblij mee !

      Verwijderen