Dag 19+20 : Anchorage-Reykjavik-Brussel

donderdag 25 juli 2019

Er is niet echt tijd om nog iets in Anchorage te doen.
Ik blijf wat langer hangen in het restaurant. Een extra koffietje bij het ontbijt. Geeft me nog de tijd om wat aan de blog verder te werken.

Iets voor 11u check ik uit.
Voor ik naar de luchthaven rijd nog even de auto voltanken. Die moet namelijk met een volle tank terug binnen geleverd worden. Doe je dat niet dan vult de autoverhuurder die wel voor je maar uiteraard niet aan een gunstig tarief.

Het is maar een klein stukje rijden naar de Ted Stevens International Airport.

Bij het inleveren van de auto komt de man niet uit zijn kantoortje. 'We kijken alles later wel na.' Euh, neen hoor. Ik was daar toch wel graag zelf bij en ik wil een afsluitend document hebben. Hij vraagt me naar het brandstofniveau en of ik de kilometerstand ken. Ik antwoord hem en vraag op mijn beurt als hij de staat van de wagen niet wilt controleren. Dat is echt niet nodig zegt ie en begint een beetje geïrriteerd te worden. Bij afhalen heb ik schade aan de auto gemeld dus ik vraag hem om op het afsluitend document te noteren dat er geen andere schade is dan deze die gemeld werd. Nog wat gezucht en gepuf maar ik ga wel buiten met een document waarop alles staat vermeld.

Intussen is de lucht boven de stad helemaal opengetrokken. Wel nog wat frisjes, 14 °C.
20' nadat ik bij de autoverhuurder weg ging, ben ik ingecheckt.


Security is een ander verhaal. Het duurt 45' om de controle te passeren.

Aha, zie daar. Nog een extra moose (eland) voor mijn wildlife lijstje. Deze jongen staat de reizigers welkom te heten.

Ik ga nog een laatste keer proeven van de heerlijke vis die je in Alaska kan eten.
Het wordt fish&chips (heilbot). En ik verzeker je, het heeft gesmaakt !



Boarding begint om 13u30 en gaat heel erg vlot. Zo vlot dat we al om 14u10' van de gate worden weggeduwd en dat is 20' vroeger dan gepland.
Naast mij is een lege stoel en er zijn er nog enkele dus ik hoop echt dat ze niemand vergeten zijn.

 

Na opstijgen een mooi zicht op downtown Anchorage.


Wanneer we op de hoogte van de wolken zijn zie ik in de verte de bergketen waarin Denali ligt. De bergen torenen hoog boven de wolken uit.



Ook een ander deel van de Alaska Range komt in zicht.


Het vervolg van de vlucht is bij momenten erg hobbelig. Er liggen zware onweerswolken op onze route. Uiteindelijk gaat de piloot iets hoger vliegen om zo minder hinder te hebben.


 Het pakijs rond de noordpool en daaronder de kust van Groenland.



Ik kijk naar 2 films: Cider house rules en ééntje uit de oude doos, Rebel without a cause.



vrijdag 26 juli 2019

Te vroeg vertrokken dus ook te vroeg in IJsland.
Even de benen strekken en een koffietje kopen (en een broodje voor straks).



Boarding begint laat maar is super efficiënt. We vertrekken netjes om 7u40'
File om op te stijgen.

Downtown Reykjavik

Een dik pak wolken onder ons.
Ik eet eerst mijn broodje en probeer daarna te slapen. Dat lukt erg goed.


Belgische bodem in zicht

We landen iets te laat en er is geen crew aan de gate. Door de extreme warmte zijn die binnen aan het wachten. Ze komen er snel aan en dan mogen we uit het vliegtuig.
Wham, wat een hitte ! Het is 37° C !

Vandaag is er nog geen muziek maar zondag zal hier een dj spelen om de Tomorrowland-gangers uit te wuiven.


Op naar de bagageband. Ik ben blij want er is geen bagage achtergebleven.



Buiten word ik opgewacht door Annabel. Eerst een dikke knuffel en dan van schoeisel veranderen.
De dikke schoenen uit en snel mijn slippers aan.

Een uur later zijn we thuis.
We babbelen lekker bij, Sander komt ook terug van het werk en oma en opa komen langs.
Het is fijn om terug thuis te zijn ... alhoewel ik ook al stiekem plannen voor een volgende reis aan het maken ben.



Afgelegde km: 8 (USA) - 95 (België)
Het weer: 14 °C zon Anchorage - 37 °C zon Brussel
Hotel: eigen huisje, eigen bedje



Geen opmerkingen:

Een reactie posten